Αναστολή της απεργία στον ΟΛΠ

Αναστολή της απεργία στον ΟΛΠ


Το βράδυ του Σαββάτου 18/10 αποφασίσθηκε από τα προεδρία της Ομοσπονδίας Υπάλληλων Λιμένων Ελλάδος και της Ένωσης Λιμενεργατών η αναστολή της απεργίας ενάντια στην εφαρμογή της σύμβασης με την κινεζική πολυεθνική COSCO


Η σύμβαση αφορά το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων. Ο Σ.ΕΜΠΟ. αποτελείται από 3 προβλήτες. Η προβλήτα Ι είναι στο στάδιο της κατασκευής, ο ΟΛΠ παραλαμβάνει τα νέα μηχανήματα. Η προβλήτα ΙΙ λειτουργεί κανονικά και είναι δυναμικότητας 1,6 εκατ. ΤΕU. Η προβλήτα ΙΙ είναι ακόμη στα σχέδια αλλά όταν ολοκληρωθεί θα έχει δυναμικότητα 2,1 εκατ. TEU. Σύμφωνα με τη σύμβαση η κατασκευή της προβλήτας ΙΙΙ θα γίνει από τη COSCO η οποία θα αναλάβει την εκμετάλλευση της προβλήτας ΙΙ καθώς και της ΙΙΙ για 35 χρόνια (το χρονικό διάστημα μπορεί να αναπροσαρμοστεί προς τα πάνω ανάλογα με την εξέλιξη των εργασιών). Η προβλήτα Ι παραμένει στον ΟΛΠ. Για την εκχώρηση των προβλητών η COSCO θα καταβάλλει στον ΟΛΠ εφ΄ άπαξ 50 εκατομμύρια ευρώ. Στη COSCO χορηγούνται εκτός των άλλων προκλητικά φορολογικά προνομία και εγγυήσεις κεφαλαίων.


Οι 600 από τους συνολικά 1.221 υπαλλήλους (χειριστές, μηχανικούς, τεχνικούς κ.λπ.) και τους 380 λιμενεργάτες που εργάζονται στο λιμάνι, παραχωρούνται στη COSCO για τους πρώτους 6 με 8 μήνες. Στο άρθρο 27 της σύμβασης, αναφέρεται: «το ΣΕΜΠΟ θα λειτουργήσει με το προσωπικό της ΟΛΠ ΑΕ», η οποία χαρακτηρίζεται ως «υπεργολάβος». Ο λόγος αυτής της ρύθμισης είναι ότι το προσωπικό της ΟΛΠ θα χρησιμοποιηθεί για την εκπαίδευση των νεοπροσλαμβανόμενων. Μετά την πάροδο του διαστήματος αυτού, βρίσκεται σε ισχύ ξεχωριστός νόμος που προβλέπει, εθελούσιες εξόδους και μετατάξεις.


Στη σύμβαση για το νέο προσωπικό αναφέρει: «Από την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης», η ΣΕΠ δηλαδή η εταιρεία της πολυεθνικής, «θα έχει το δικαίωμα να προσλαμβάνει το δικό της προσωπικό με τους κανόνες της εργατικής νομοθεσίας και της ελεύθερης αγοράς εργασίας»! «Συγχρόνως - συνεχίζει - έχει το δικαίωμα να προσλαμβάνει το προσωπικό της ΟΛΠ ΑΕ που επιθυμεί να αποχωρήσει από την ΟΛΠ ΑΕ και να εργασθεί» στη ανάδοχη εταιρεία, χωρίς όμως να διευκρινίζει τις σχέσεις εργασίας. Επίσης, η πολυεθνική «υποχρεούται για την κάλυψη τουλάχιστον του 10% των αναγκών της σε προσωπικό, να προσλαμβάνει κατά προτεραιότητα τα τέκνα των υπαλλήλων της ΟΛΠ ΑΕ» με τις εργασιακές σχέσεις βέβαια της ...«αγοράς».


Απέναντι σε αυτά τόσο η Ομοσπονδίας Υπάλληλων Λιμένων Ελλάδος όσο και η Ένωση Λιμενεργατών του ΛΠ, έχουν ξεκινήσει αγωνιστικές κινητοποιήσεις εδώ και περίπου ένα χρόνο με κορύφωση τις κυλιόμενες απεργίες από την 1η Οκτωβρίου ημέρα έναρξης της εφαρμογής της σύμβασης με την COSCO.


Σε όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα προσπάθησαν να δημοσιοποιήσουν το ζήτημα, έκαναν προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας κτλ. Ιδιαίτερα κατά την προεκλογική περίοδο παρέλασε όλη η γκάμα των τοπικών πολιτευτών στο λιμάνι. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Νομάρχης Πειραιά του ΠΑΣΟΚ κ. Μίχας δημοσίευσε ανοικτή επιστολή προς την τότε κυβέρνηση που όπως έλεγε χαρακτηρίστηκα "Είμαστε ενάντια σε οποιαδήποτε μεταβολή των όρων λειτουργίας του ΣΕΜΠΟ καθώς και την παραχώρηση 600 περίπου εργαζομένων του ΟΛΠ στην COSCO. Σε διαφορετική περίπτωση να ξέρετε ότι θα μας βρείτε και πάλι μπροστά σας και εμάς, και τους εργαζόμενους στο λιμάνι και ολόκληρη την κοινωνία του Πειραιά. Γιατί για εμάς, στην Νομαρχία Πειραιά, η εκχώρηση του ΣΕΜΠΟ του ΟΛΠ σε ξένα συμφέροντα δεν είναι μεταρρύθμιση, είναι ομολογία αποτυχίας και απόδειξη πλήρους αδυναμίας της κυβέρνησης να αξιοποιήσει το δημόσιο πλούτο της χώρας προς όφελος της κοινωνίας και των πολιτών". Την ίδια στάση έχει και ο Δήμαρχος Πειραιά πάλι του ΠΑΣΟΚ κ. Φασούλας. Σήμερα όμως το ΠΑΣΟΚ έχει αναλάβει την κυβέρνηση. Η εποχή της ψηφοθηρίας πέρασε. Έτσι δεδομένης εκτός των άλλων της πίεσης των Κινέζων μέσω του ελληνικού εφοπλιστικού κεφαλαίου, αφού η αγορά του ΣΕΜΠΟ για τη Cosco είναι στρατηγικού χαρακτήρα επένδυση, ούτε κουβέντα δεν γίνεται για δημόσιο λιμάνι.


H κυβέρνηση έβαλε το άνθρωπο της πρόεδρο του ΕΒΕΑ κ. Μίχαλο να κινηθεί νομικά κατά της απεργίας ώστε να κριθεί παράνομη και καταχρηστική και παράλληλα τα εκδοτικά κέντρα εξαπέλυσαν μια εκστρατεία έτσι ώστε οι απεργοί να απομονωθούν κοινωνικά. Τους χαρακτηρίζουν προνομιούχους, ρετιρέ και δημοσιεύσουν μετρήσεις με προκλητικά νούμερα για το μέσο εισόδημα τους. Κάτω από το βάρος αυτών των εξελίξεων αλλά και με βάση τις δεσμεύσεις της κ Κατσέλη για διάλογο και πάγωμα για 15 μέρες της εφαρμογής της σύμβασης, η απεργία αναστάλθηκε. Η κυβέρνηση σύμφωνα με την υπουργό οικονομικών προσπαθεί να δεσμεύσει με μια νέα σύμβαση την Coscο έτσι ώστε να συνεργαστεί με τον ΟΛΠ σε ένα μοίρασμα των φορτίων της ανάμεσα στις προβλήτες Ι και ΙΙ. Έτσι θα καθησυχαστούν οι φόβοι πως η προβλήτα Ι δεν θα έχει το απαραίτητο έργο για να απασχολήσει τους σημερινούς εργαζόμενους και να σταθεί οικονομικά απέναντι στην Cosco. Η ιδιωτικοποίηση του ΣΕΜΠΟ είναι για την κυβέρνηση αδιαπραγμάτευτη. Η αδιαπραγμάτευτη, συντονισμένη, ενωτική, εργατική απάντηση μακριά από συντεχνιακές ή μοιρολατρικές λογικές είναι το ζητούμενο.