Οι εξελίξεις στην Ολυμπιακή Αεροπορία. Με σχέδιο αλά ΟΤΕ προχωράει η κυβέρνηση
Οι εξελίξεις στην Ολυμπιακή Αεροπορία
Με σχέδιο αλά ΟΤΕ προχωράει η κυβέρνηση
Τον περασμένο Ιούνιο, η κυβέρνηση εξήγγειλε ένα ακόμα σχέδιο για την Ολυμπιακή Αεροπορία (Ο.Α.). Όπως προκύπτει από τις κυβερνητικές εξαγγελίες, στόχος της κυβέρνησης είναι να κλείσει η εταιρεία, παρ’ όλο που ο υπουργός μεταφορών μίλησε για διάδοχη κατάσταση.
Αυτό φαίνεται από το ότι προβλέπεται η απόλυση και των 8.οοο εργαζόμενων στην εταιρεία. Κάποιοι από τους εργαζόμενους θα βγουν στη σύνταξη, (ορισμένες κατηγορίες με σκανδαλωδώς ευνοϊκούς όρους που συνιστούν ανοιχτή εξαγορά), ένας αριθμός θα απορροφηθεί σε υπηρεσίες του δημοσίου, ενώ κάποιοι θα ενταχθούν σε προγράμματα του ΟΑΕΔ ή μπορούν να επιλέξουν να πάρουν 30 000 ευρώ για να ανοίξουν δική τους επιχείρηση.
Οι εξαγγελίες της κυβέρνησης είναι ενταγμένες στο σχεδιασμό της Ε.Ε. που προβλέπει 3 μονοπώλια στις Ευρωπαϊκές αεροπορικές μεταφορές. Το σχέδιο που κατατέθηκε στην Ε.Ε. από το υπουργείο μεταφορών, προβλέπει ότι η διάδοχη εταιρεία θα έχει το 65 % του κύκλου εργασιών που είχε η Ο.Α. παραδίδοντας το υπόλοιπο 35 % στους ανταγωνιστές. Το σχέδιο της κυβέρνησης έχει ωστόσο, την ατυχία να προχωράει εν μέσω κλιμάκωσης της οικονομικής κρίσης. Τα δεδομένα είναι σήμερα διαφορετικά από τον Ιούνιο και η περίπτωση να μην βρεθεί επενδυτής για τη διάδοχη εταιρεία είναι πολύ πιθανή.
Για αυτά τα ζητήματα μιλήσαμε με τον Βασίλη Νικολακάκη, ο οποίος συμμετέχει στην Πρωτοβουλία για μια Ανεξάρτητη Ταξική Εργατική Κίνηση, εργάζεται στην τεχνική βάση και είναι μέλος της παράταξης «Πρωτοβουλία» που δρα στο σωματείο ΕΤΕΜΠ (Ένωση Τεχνικών Εναερίων Μέσων – Πτυχιούχων). Η ΕΤΕΜΠ είναι το ένα από τα δύο μεγάλα σωματεία στην τεχνική βάση. Το άλλο είναι η ΕΠΤΑΟΑ (Ένωση Πτυχιούχων Τεχνικών Αεροσκαφών Ο.Α.). Στην τεχνική βάση υπάρχουν και δύο μικρότερα σωματεία, που ολοκληρώνουν την εικόνα της συνδικαλιστικής πολυδιάσπασης στο χώρο: των ηλεκτρονικών και των επιστημόνων.
Στην τεχνική βάση απασχολούνται σήμερα μόλις 800 εργαζόμενοι, ενώ πριν 20 χρόνια δούλευαν εκεί 2500. Η συρρίκνωση της τεχνικής βάσης, συνεπάγεται την αδυναμία παροχής υπηρεσιών σε τρίτες εταιρείες. Έτσι, η τεχνική βάση εξυπηρετεί μόνο την Ο.Α., ενώ υπάρχει ζήτηση για τεχνική εξυπηρέτηση και από άλλες αεροπορικές εταιρείες. Το αποτέλεσμα είναι να χάνονται εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο, σύμφωνα με τα σωματεία της τεχνικής βάσης.
Όπως μας είπε ο σ. Νικολακάκης, το υπουργείο δείχνει να προχωράει με σχέδιο, σε αντίθεση με το 2005 όταν η κυβέρνηση είχε μείνει σε γενικές διακηρύξεις που πάγωσαν μετά τις αντιδράσεις των εργαζομένων. Αυτό φαίνεται από την – επιτυχημένη ως ένα βαθμό – προσπάθεια του υπουργείου για διάσπαση των εργαζομένων, αλλά και από την τεράστια διαφημιστική εκστρατεία που στοχεύει και στο ευρύτερο κοινό, αλλά και στην εξαγορά των ΜΜΕ που αποσιωπούν συστηματικά τις εργατικές κινητοποιήσεις.
«Με τις εξαγγελίες Χατζηδάκη υπήρξε πάγωμα στον κόσμο, γιατί αυτό που ουσιαστικά εξαγγέλθηκε ήταν το κλείσιμο της εταιρείας. Δεν υπήρχε μεταβίβαση ή ιδιωτικοποίηση».
Ο αιφνιδιασμός των εργαζομένων ήταν απόλυτα λογικός, καθώς, τρεις μόλις μέρες πριν ανακοινωθεί το κλείσιμο της εταιρείας, είχαν προσληφθεί 100 άτομα στην τεχνική βάση.
Τα σωματεία της τεχνικής βάσης, φαίνεται ότι δεν ακολουθούν το δρόμο των πιλότων και των φροντιστών, που αποδέχθηκαν τις προτάσεις του υπουργείου. Την Τετάρτη 15/10 έγινε συνέλευση της ΕΠΤΑΟΑ, όπου με μεγάλη πλειοψηφία αποφασίστηκε ότι δεν αποδέχονται το σχέδιο του υπουργού και αρνούνται το διάλογο. Ανάλογη απόφαση αναμένεται να πάρει και η ΕΤΕΜΠ στη συνέλευση της Δευτέρας 20/10. «Δε συζητάμε για ξεπούλημα της τεχνικής βάσης, ούτε για παραχώρηση.» Πρόταση των σωματείων είναι να διατηρηθεί η τεχνική βάση και να γίνει επισκευαστικό κέντρο, ενώ ήταν αυτά τα σωματεία που κατέλαβαν τους δύο αεροδιαδρόμους πριν μερικές μέρες.
Άποψη του σ. Νικολακάκη, είναι ότι ο αγώνας δεν μπορεί να περιοριστεί στην Ο.Α. Πρέπει να μεταφερθεί στα αεροδρόμια, να δημιουργηθεί συνολικό πρόβλημα. «Ο περιορισμός του αγώνα στην Ο.Α. σημαίνει παραπέρα βούλιαγμα της επιχείρησης, καθώς θα αναγκαστεί η εταιρεία να νοικιάσει αεροπλάνα από άλλες εταιρείες, ενώ θα βοηθήσει την κυβέρνηση να στρέψει το επιβατικό κοινό ενάντια στους εργαζόμενους. Είναι κρίσιμο ότι υπάρχει σημαντικό τμήμα του επιβατικού κοινού που κρατάει μια θετική στάση απέναντι στην εταιρεία, λόγω ασφάλειας κλπ.»
Σημαντική εξέλιξη είναι, ότι παραχωρήθηκε στην AEGEAN, χώρος στο πάρκινγκ του αεροδρομίου για να χτίσει δική της τεχνική βάση και μάλιστα χωρίς καμία περιβαλλοντική μελέτη, στοιχείο που δείχνει το επείγον του πράγματος. Με αυτό το δεδομένο, ακόμα κι αν κλείσει η τεχνική βάση της Ο.Α., θα λύσουν το πρόβλημα με την τεχνική βάση της AEGEAN.
«Τα πράγματα είναι πιο δύσκολα σε σχέση με το 2005. Τώρα υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο, διασπάνε τους εργαζόμενους, άρα χρειάζεται διαφορετική δράση. Θα πρέπει εμείς να έρθουμε σε επαφή με άλλους χώρους που έχουν παρόμοια προβλήματα (ΟΣΕ, λιμάνια), καθώς και με τους εργαζόμενους του αεροδρομίου. Όταν είχαμε πάει εξόρμηση στο αεροδρόμιο, εργαζόμενοι από ανταγωνιστικές εταιρείες στην τροφοδοσία ή στην εξυπηρέτηση στην πίστα μας λέγανε: άμα φάνε εσάς θα περιορίσουν και τα δικά μας δικαιώματα. Πρέπει με όλους αυτούς να έρθουμε σε επαφή και να υπάρξει συσπείρωση. Μετά την απεργία στις 21/10 θα εντείνουμε τη δράση και προς τα μέσα και προς τα έξω.»
Τι συμβαίνει με τους συμβασιούχους στην Ο.Α.
Την περίοδο που διανύουμε, εργάζονται στην Ο.Α. περί τους 1000 συμβασιούχους, αλλά όσοι απασχολούνται με αυτόν τον τρόπο φτάνουν και τις 3800 την περίοδο αιχμής. Απασχολούνται σαν εργάτες, χειριστές ανυψωτικών, υπάλληλοι. Μέχρι σήμερα, οι εργαζόμενοι αυτοί προσλαμβάνονταν για 8 μήνες και στη συνέχεια είχαν επιλογή είτε να ενταχτούν σε πρόγραμμα του ΟΑΕΔ μέχρι να ξαναπροσληφθούν είτε να επιδοτηθούν με 20.000 ευρώ για να ανοίξουν δική τους επιχείρηση. Για τη διόγκωση του αριθμού των συμβασιούχων, που σήμερα αποτελούν περίπου τους μισούς εργαζόμενους της Ο.Α., έχουν τεράστιες ευθύνες οι συνδικαλιστικές ηγεσίες της ΟΣΠΑ.
Η εξέλιξη αυτή δεν ήταν μονόδρομος. Τα σωματεία της τεχνικής βάσης ακολούθησαν διαφορετική τακτική. Όπως μας είπε και ο σ. Νικολακάκης «Δεν επιτρέψαμε όλα αυτά τα χρόνια να υπάρχουν συμβασιούχοι στην τεχνική βάση.»
Β. Θεοφανόπουλος