Συνέντευξη με τον Βασίλη Τσιμπίδη από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Συνέντευξη με τον Βασίλη Τσιμπίδη από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά


Η Εργατική Πολιτική μίλησε την Παρασκευή 16/10 με το Βασίλη Τσιμπίδη συνδικαλιστή, μέλος του Νέου Κινήματος Αλλαγής Εργαζόμενων των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, εκλεγμένο αντιπρόσωπο στο Εργατικό Κέντρο Πειραιά και εργαζόμενο στη μονάδα Τροχαίου Υλικού του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά. Η συνέντευξη άρχισε με το Βασίλη να απολογείται για την καθυστέρηση, οι εργαζόμενοι είναι ανήσυχοι, τον σταματάνε στο δρόμο, ζητάνε από αυτόν όπως και από τους υπόλοιπους συνδικαλιστές να τους ενημερώσουν. Η κατάσταση ιδιαίτερα των εργαζόμενων της μονάδας Τροχαίου Υλικού είναι πολύ άσχημη. Όπως χαρακτηριστικά μας είπε, υπάρχουν συνάδελφοι που βρίσκονται στα όρια της εξαθλίωσης, της κοινωνικής μείωσης και της ταπείνωσης.


Ποιες είναι οι τελευταίες εξελίξεις σχετικά με το ζήτημα του Τμήματος Τροχαίου Υλικού αλλά και γενικότερα του Ναυπηγείου;


Δεν υπάρχει καμιά τελευταία εξέλιξη στο θέμα της Μονάδας Τροχαίου Υλικού. Συνεχίζεται για 6ο μήνα η μη καταβολή των δεδουλευμένων στους 161 εργαζόμενους παρά την πρωτόδικη δικαστική απόφαση υπέρ τους.

Σχετικά με τη γενικότερη κατάσταση στο Ναυπηγείο, οι Γερμανοί ιδιοκτήτες με την καταγγελία της Σύμβασης των Υποβρυχίων έχουν διαμηνύσει ότι θα πληρώσουν τους μισθούς των εργαζομένων μέχρι και τον Οκτώβριο και στη συνέχεια θα φύγουν από το Σκαραμαγκά, κλείνοντας το Ναυπηγείο ή πουλώντας το σε συμβολικό τίμημα για να μην το κλείσουν. Η σύμβαση αφορά την κατασκευή 4 και τον εκσυγχρονισμό 3 υποβρύχιων και υπογράφηκε το 2000 και το 2002 αντίστοιχα. Η καταγγελία της γίνεται, γιατί μέχρι τώρα το πολεμικό ναυτικό δεν παραλαμβάνει τα νέα υποβρύχια, αφού σύμφωνα με το πολεμικό ναυτικό έχουν διάφορα τεχνικά προβλήματα (οι Γερμανοί ισχυρίζονται ότι έχουν αποκαταστήσει τα τεχνικά προβλήματα).

Αυτός ο εκβιασμός των Γερμανών της Τhussen Krupp κατά του ελληνικού λαού ήταν σχεδιασμένος από πολύ καιρό και το Νέο Κίνημα Αλλαγής στα Ναυπηγία Σκαραμαγκά το έχει αναδείξει έγκαιρα. Κάθε φορά που αλλάζουν τα συμφέροντα των ξένων θα προκαλούνται και οι αντίστοιχοι εκβιασμοί στον ελληνικό λαό.

Να σημειωθεί ότι για την κατάσταση με τα υποβρύχια ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό και η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, που έκανε το λάθος να πληρώσει στους Γερμανούς το 70 -80% της τιμής τους κατά τη παραγγελία.



Ποιες είναι οι διαθέσεις των εργαζομένων του Τροχαίου Υλικού και του Ναυπηγείου;


Η πλειοψηφία των εργαζόμενων στη μονάδα των τρένων θέλει μεγαλύτερη και αποτελεσματικότερη δράση και για αυτό το Νέο Κίνημα Αλλαγής ζητάει συνεχώς τη σύγκλιση έκτακτης γενικής συνέλευσης για την ελεύθερη έκφραση των εργαζομένων και την απόφαση για ανάληψη συγκεκριμένης δράσης.

 

Είμαστε αισιόδοξοι και πιστεύουμε πάντως ότι με την παρέμβαση της νέας κυβέρνησης δεν θα υπάρξει τελικά πρόβλημα με την καταβολή της πληρωμής των υπόλοιπων 1145 εργαζόμενων του Ναυπηγείου, όπως συνέβη με τους 170 του Τροχαίου Υλικού. Περιμένουμε τις δηλώσεις της υπουργικής σύσκεψης των υπουργών Ανάπτυξης, Εργασίας, Εθνικής Άμυνας και του Παπανδρέου αλλά και τις προγραμματικές δηλώσεις. Πιστεύουμε ότι η κυβέρνηση θα αναθέσει την κατασκευή των 6 φρεγατών που προβλέπονται από το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Π.Ν. Πρέπει η μια μόνο από τις 6 φρεγάτες να κατασκευαστεί στη Γαλλία (εάν επιλέγουν οι Γαλλικές FREM) και οι υπόλοιπες να κατασκευαστούν από ελληνικά εργατικά χέρια, έτσι θα προσφερθεί μια μεγάλη ανάθεση και στα 2 μεγάλα Ελληνικά Ναυπηγεία αλλά και στις επιχειρήσεις της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης και του Βιομηχανικού Πάρκου Σχιστού για να δουλέψουν και αυτοί οι συνάδελφοι μας.


Στις ανακοινώσεις σας μιλάτε για εθνικοποίηση.


Η εθνικοποίηση των ναυπηγείων χωρίς ούτε ένα ευρώ αποζημίωση στους Γερμανούς σημερινούς ιδιοκτήτες είναι πλέον αναγκαία.


Η χώρα μας είναι μια από τους μεγαλύτερους πελάτες εξοπλιστικών προγραμμάτων παγκοσμίως και σε συνάρτηση με τα έως τώρα προγράμματα του ΠΝ (φρεγάτες, ΜΕΚΟ, κανονιοφόρους, υποβρύχια) αλλά και τα ερχόμενα προγράμματα του ΠΝ για την κατασκευή 6 φρεγατών και 4 κανονιοφόρων τύπου Μαχητής για την περίοδο 2013-2017, που ξεπερνά τα 3,5 δις ευρώ, έχει ωριμάσει και είναι επίκαιρη η υπόθεση της εθνικοποίησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά με εργατικό έλεγχο που θα ασκείται από τους εκλεγμένους και ανακλητούς αντιπροσώπους των εργαζομένων (όχι έλεγχος από τα εκλεγμένα μέλη του ΔΣ του Σωματείου)

Σε καμιά περίπτωση δε μιλάω για το δημόσιο χαρακτήρα ιδιωτικού δικαίου του Ναυπηγείου, όπως έγινε στο παρελθόν με τα ολέθρια αποτελέσματα για τους εργαζομένους και τη χώρα μας


Πως συγκροτήθηκε το Νέο Κίνημα Αλλαγής;


Το Νέο Κίνημα Αλλαγής συγκροτήθηκε πριν από δυο χρονιά ακριβώς τη χρονική στιγμή που η τότε διοίκηση του Σωματείου μας «Τρίαινα» δρομολογούσε σε συνεργασία με την εργοδοσία την «πώληση εξυπηρέτησης» της Μονάδας Τροχαίου Υλικού στον «Φαντομά» Δόκτωρ Μέγιερ και την έμμεση απόλυση σε 12 μήνες των εκεί τότε 202 εργαζόμενων. Όταν λέω «πώληση εξυπηρέτησης» εννοώ ότι οι Γερμανοί, έχοντας σχεδιάσει τη μείωση του προσωπικού, χωρίς όμως να εκτεθούν ως προς τις 1400 θέσεις εργασίας που προέβλεπε η συμφωνία του 2002 για 6 χρόνια δηλαδή έως τις 31.05.2008, απόσχισαν ένα κομμάτι του και το πούλησαν σε ένα υποτιθέμενο αγοραστή /επενδυτή.


Ποια ήταν η στάση της ΠΑΣΚΕ, της ΔΑΚΕ αλλά και της Εργοστασιακής Επιτροπής (σ.σ. ΕΣΑΚ) σχετικά με το ζήτημα του Τροχαίου Υλικού;


Η στάση των άλλων παρατάξεων στο Ναυπηγείο Σκαραμαγκά όπως τοποθετήθηκαν τότε (Γενική Συνέλευση Οκτωβρίου 2007) ήταν η εξής: Η ηγεσία της Συνδικαλιστικής Αλλαγής (σ.σ. ΠΑΣΚΕ) στήριξε και έδωσε μάχη υπέρ του σχεδίου της εργοδοσίας ενώ η Εργοστασιακή Επιτροπή (σ.σ. ΕΣΑΚ) και η ΔΑΚΕ καταδίκασαν το σχέδιο αυτό και δεν το στήριξαν.


Όμως λίγους μήνες αργότερα τόσο η Εργοστασιακή Επιτροπή όσο και η ΔΑΚΕ στήριξαν την τροποποίηση «έκτρωμα» του καταστατικού του Σωματείου μας, όπως το παρήγγειλε η εργοδοσία. Μονό το Νέο Κίνημα Αλλαγής αντιστάθηκε και καταψήφισε αυτό το «έκτρωμα», που άνοιγε το δρόμο στον τεμαχισμό του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά.

Το άρθρο του καταστατικού έλεγε: Μέλη του Σωματείου Τρίαινα είναι οι εργαζόμενοι της Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ και οι εργαζόμενοι των εταιριών που θα προκύψουν από την απόσχιση, πώληση κτλ της Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ, δηλαδή του πολυτεμαχισμού του Ναυπηγείου


Τι εννοείτε τροποποίηση έκτρωμα;


Το παλιό καταστατικό έλεγε ότι μέλη του Σωματείου Τρίαινα είναι οι εργαζόμενοι στα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ. Με την τροποποίηση, το νέο καταστατικό λέει ότι μέλη του Σωματείου Τρίαινα είναι οι εργαζόμενοι της Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ και οι εργαζόμενοι που ανήκουν σε οποιαδήποτε εταιρία, θυγατρική κτλ που δραστηριοποιείται στο χώρο του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά. Αυτό έγινε για να προετοιμαστεί το έδαφος προκειμένου οι Γερμανοί να σπάσουν το Ναυπηγείο σε πολλές μικρές εταιρίες. Δηλαδή ήθελαν να μετατρέψουν την Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ π.χ. σε Ελληνικές Επισκευές ΑΕ, Τροχαίο Υλικό ΑΕ, Παροχή Υπηρεσιών ΑΕ, Ρυμουλκά ΑΕ κτλ. Η εταιρία ήθελε να πουλήσει τις επισκευές από το Γενάρη του 2008 αλλά τους προλάβαμε. Το καταστατικό για να καλύπτει και τους εργαζόμενους των τρένων, όπως έλεγαν για να εξαπατήσουν στη Γενική Συνέλευση, έπρεπε να λέει ότι μέλη του Σωματείου είναι οι εργαζόμενοι στις εταιρίες Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ και Εταιρία Τροχαίου Υλικού Ελλάδας ΑΕ και να σταματάει εκεί. Αλλά δεν ήταν αυτός ο σκοπός τους.


Ποιες ήταν οι προεκλογικές υποσχέσεις του ΠΑΣΟΚ;


Οι προεκλογικές δεσμεύσεις του ΠΑΣΟΚ δια στόματος του Χρυσοχοίδη, ως Τομεάρχη του ΠΑΣΟΚ ήταν ότι εφ΄ όσον εκλεγεί αυτοδύναμη κυβέρνηση το ΠΑΣΟΚ θα διασφαλίσει τη λειτουργία των Ναυπηγείων με όλες του τις επιχειρηματικές μονάδες και όλες τις σημερινές θέσεις εργασίας (βλ 1315 θέσεις). Επί πλέον θα δρομολογηθούν άμεσα πρωτοβουλίες και ενέργειες για την καταβολή των δεδουλευμένων στους εργαζόμενους στη μονάδα τροχαίου υλικού και την επανένταξη τους στα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ. Ελπίζουμε στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης να υπάρξει τοποθέτηση και να ξεκαθαρίσει το θέμα άμεσα.


Με βάση την οικονομική κρίση η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ θα πάρει μετρά που θιγούν εργατικά δικαιώματα και κατακτήσεις. Πιστεύετε ότι αυτό μπορεί να πυροδοτήσει εξελίξεις στο εσωτερικό της ΠΑΣΚΕ που θα στρέψουν τμήματα της σε μια πιο αγωνιστική κατεύθυνση;


Περιμένουμε τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης όχι μόνο σχετικά με το Ναυπηγείο αλλά και γενικότερα σχετικά με το ασφαλιστικό, την ανεργία και το φοροεισπρακτικό. Περιμένουμε ότι η σημερινή κυβέρνηση θα έχει μια πιο φιλεργατική πολιτική από την κυβέρνηση της ΝΔ. Ο λόγος είναι ότι το ΠΑΣΟΚ στηρίζεται στις δυνάμεις του στο εργατικό και συνδικαλιστικό κίνημα. Άρα δεν μπορεί να έρθει σε σύγκρουση. Αυτές οι δυνάμεις είναι έτσι και αλλιώς αυτές που έδωσαν δύναμη στο Παπανδρέου. Το 90% των εργαζόμενων άλλωστε στήριξαν τον Παπανδρέου κατά τη διεκδίκηση της αρχηγίας του κόμματος με αντίπαλο τον Βενιζέλο.


Ναι αλλά τον Παπανδρέου τον στήριξε και ένα μεγάλο κομμάτι του κεφαλαίου και των εκδοτικών κέντρων κατά την προεκλογική περίοδο.


Απλά ο Παπανδρέου πιστεύω ότι δεν θα κάνει ακραίες ενέργειες, θα έχει καλύτερη αντιμετώπιση στα εργατικά προβλήματα από αυτή της κυβέρνησης της ΝΔ. Αυτό τουλάχιστον ελπίζει ο κόσμος.


Ποια κατεύθυνση πρέπει να πάρει κατά τη γνώμη σας το εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα; Ποια είναι η άποψη σας σχετικά με τη γραμμή της πλειοψηφίας της ΓΣΕΕ αλλά και του ΠΑΜΕ;


Το εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα θα πρέπει να ενώσει την πάλη και να στηρίξει και να οργανώσει ένα ενιαίο πανελλαδικό εργατικό μέτωπο.

Να μπορέσουν όλες οι δυνάμεις να συνεργαστούν και να συμπορευθούν σε ένα κοινό πλαίσιο δράσης και να διεκδικήσουν υπέρ της εργατικής τάξης.


Γιατί όμως δεν το κάνουν;


Δεν είμαι το κατάλληλο άτομο για να πάρω αυτή τη στιγμή δημόσια θέση για αυτό το ζήτημα. Εγώ σαν απλός εργαζόμενος πιστεύω ότι πρέπει να συμπορευτούν, βλέπω ότι οι ξεχωριστές συγκεντρώσεις στις απεργίες και γενικότερα στις κινητοποιήσεις είναι πρακτικές που συμβάλουν στη διάσπαση και την αποδυνάμωση. Οι εκπρόσωποι μας συμμετέχουν στα συνέδρια στις δραστηριότητες της ΠΟΕΜ και του ΕΚΠ.


Πρέπει να στηριχτεί η συγκρότηση και η οργάνωση της εργατικής τάξης απέναντι στο συνεχιζόμενο κύμα απολύσεων και κλεισιμάτων εταιριών που οδηγούν στην εξαθλίωση και την ταπείνωση της εργατικής τάξης. Χρειαζόμαστε ένα ενιαίο εργατικό πανελλαδικό μέτωπο εργαζομένων ανεξάρτητο από επιρροές και κατευθύνσεις πολιτικών κομμάτων Μονό έτσι μπορεί η εργατική τάξη να παλέψει αποτελεσματικά για το δικαίωμα στην εργασία και την έξοδο από την εξαθλίωση


Υπάρχουν διάφορες παρατάξεις σε διάφορα σωματεία που κινούνται σε μια κατεύθυνση ανεξάρτητη από την εργοδοσία και τους μηχανισμούς της αλλά ενωτική με τους εργαζόμενους, που πιστεύουν ότι οι εργαζόμενοι πρέπει να πάρουν τα σωματεία τους στα χέρια τους να τα μετατρέψουν σε εργαλεία αγώνα για τα δικά τους εργατικά συμφέροντα. Πως πιστεύετε ότι αυτές μπορούν να παλέψουν κοινά αυτή τη κατεύθυνση;


Οι παρατάξεις αυτές που κινούνται σε ανεξάρτητη κατεύθυνση από την εργοδοσία και τους μηχανισμούς της είναι η ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο της εργατικής τάξης.

Πιστεύουμε στην οργάνωση και στήριξη της πάλης μέσα σε ένα ενιαίο εργατικό μέτωπο και μέσα σε κάθε χώρο δουλειάς, οπού μέσα από τις Δημοκρατικές Γενικές Συνελεύσεις οι ίδιοι οι εργαζόμενοι θα αποφασίζουν ελεύθερα και δημοκρατικά για τα συμφέροντα τους. Για να μπορέσει κάτι τέτοιο να «περπατήσει» συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε ότι είναι αναγκαίο τα εκλεγμένα μέλη του ΔΣ των Πρωτοβάθμιων Σωματείων, των Εργατικών Κέντρων και της ΓΣΕΕ να έχουν μέγιστη θητεία έως 2 φορές, για να αποτραπούν οι πιθανές πελατειακές σχέσεις σωματείων και εργοδοσίας σε πολλούς χώρους εργασίας και να μην παράγουμε επαγγελματίες συνδικαλιστές.



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Σε διάφορους εργασιακούς χώρους υπάρχουν συλλογικότητες ή και μεμονωμένοι εργαζόμενοι που έχουν πολιτικές αντιλήψεις με τις οποίες μπορεί να συμφωνούμε ή να διαφωνούμε περισσότερο ή λιγότερο. Η ανασυγκρότηση του εργατικού κινήματος δεν θα γίνει από εργάτες που θα προκύψουν από κάποιου είδους παρθενογένεση. Θα γίνει από τους πραγματικούς εργάτες, που έχουν επηρεαστεί από τα κυρίαρχα εδώ και δεκαετίες πολιτικά ρεύματα στο εργατικό κίνημα. Υπάρχουν εργάτες που μιλούν στο όνομα του κομμουνισμού ή του ταξικού εργατικού κινήματος αλλά αρκούνται στα λόγια. Οι κομμουνιστές πρέπει καταρχήν στο επίπεδο του σωματείου να είναι σε επαφή και να δρουν μαζί με το σύνολο των εργαζόμενων σε κάθε χώρο ανεξάρτητα από πολιτικές, ιδεολογικές πεποιθήσεις κτλ. Σε ένα άλλο επίπεδο όμως πρέπει να έχουν σχέσεις συνεργασίας, ειλικρινούς διαλόγου και κοινής δράσης με τους εργαζόμενους που συγκρούονται με την εργοδοσία όχι με ένα αφηρημένο γενικό πολιτικό τρόπο αλλά δίνοντας τη κόντρα στο χώρο δουλειάς. Πρέπει δηλαδή να παλεύουν μαζί με όλους αυτούς που βγαίνουν μπροστά και πολύ πρακτικά και συγκεκριμένα προσπαθούν έτσι ώστε οι εργαζόμενοι μέσα από τις γενικές συνελεύσεις και τις διαδικασίες των σωματείων τους να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους. Και σε όλη αυτή τη διαδικασία φυσικά να συμμετέχουν διατηρώντας το δικαίωμα να λένε τη γνώμη τους.



Παρακάτω παραθέτουμε την τελευταία ανακοίνωση του ΝΚΑ


Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,

Η διοίκηση του σωματείου μας, υποστηρίζει ότι πρέπει να κάνουμε υπομονή και να περιμένουμε τις αποφάσεις της νέας κυβέρνησης για την επόμενη μέρα του Ναυπηγείου μας!

Δεν μας λέει όμως πόσο καιρό θα πρέπει να περιμένουμε ακόμα; Και στο διάστημα αυτό της παθητικής αναμονής, οι οικογένειες των 170 συναδέλφων μας, που είναι 6 μήνες απλήρωτοι, τι θα τρώνε; Αφού με τις υποσχέσεις δεν χορταίνουν.

Γιατί το σωματείο μας δεν διεκδικεί άμεσα την καταβολή ειδικού έκτακτου μηνιαίου βοηθήματος κοινωνικής αλληλεγγύης στους 170 συναδέλφους ίσον με το 65% των μισθών τουs, από το Υπουργείο το οποίο θα μπορεί να τα συμψηφίσει με τα δεδουλευμένα τους όταν καταβληθούν;

Άλλωστε μήπως δεν είχε συμβεί κάτι ανάλογο και το 1985;

Και επειδή όλοι μας ξέρουμε καλά ότι οι συμφωνίες που είχαν διαπραγματευτεί όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις για την ιδιωτικοποίηση του ναυπηγείου κατέληξαν σε χρεοκοπία, τι ακριβώς, άραγε, προτείνει και τι περιμένει από την νέα κυβέρνηση η διοίκηση του σωματείου μας; Θα ήταν μήπως ικανοποιημένη από μια νέα συμφωνία ιδιωτικής καταλήστευσης και χρεοκοπίας, όπως αυτής της Thyssenkrupp;

Δεν είναι τάχα ολοφάνερο στον καθένα μας, τώρα πια, ότι η μοναδική και συμφέρουσα για τους εργαζόμενους και ολόκληρη τη χώρα λύση είναι η εθνικοποίηση του ναυπηγείου Σκαραμαγκά κάτω από δημοκρατικό εργατικό έλεγχο;

Γιατί η διοίκησή του σωματείου μας δεν εφαρμόζει στην πράξη το προεκλογικό σύνθημα «πρώτα ο πολίτης»; Το ξέχασε τόσο γρήγορα; Για ποιους λόγους δεν συγκαλεί Γενική Συνέλευση των 1400 πολιτών εργατών, για να ακουστούν όλες οι προτάσεις, να συζητήσουμε δημοκρατικά, σαν ελεύθεροι και ενεργοί πολίτες και να αποφασίσουμε όλοι μαζί τι είναι σωστό να διεκδικήσουμε;

Γιατί η διοίκησή μας δεν ακολουθεί το παράδειγμα των συναδέλφων μας στον ΟΛΠ; Γιατί δεν είναι σωστό να ενώσουμε και εμείς την φωνή μας και τον αγώνα μας μαζί τους; Εμείς πάντως πιστεύουμε ότι οι εργάτες του λιμανιού ακολουθούν τον σωστό ταξικό δρόμο. Αυτόs είναι ο μόνος δρόμος που μπορεί να οδηγήσει στην ματαίωση των αντεργατικών σχεδίων απ΄ όπου κι αν εκπορεύονται.


Με αγωνιστικούς συναδερφικούς χαιρετισμούς

ΝΕΟ ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ

ΤΟΥ ΝΑΥΠΗΓΕΙΟΥ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ