Κατάργηση του δωρεάν συγγράμματος στα Πανεπιστήμια

Κατάργηση του δωρεάν συγγράμματος στα Πανεπιστήμια

Το Υπουργείο Παιδείας φαίνεται να μεθοδεύει με σχετική εγκύκλιο, την κατάργηση του δωρεάν συγγράμματος, θεσμοθετώντας το καθεστώς του ενός και μοναδικού συγγράμματος για κάθε μάθημα. Προκειμένου, μάλιστα, να προλειάνει το έδαφος και να κατασκευάσει κλίμα κοινωνικής συναίνεσης, δημοσίευσε έρευνα της ΕΔΕΤ Α.Ε. σε σχέση με την αντικατάσταση του έντυπου βιβλίου από το ηλεκτρονικό. Η έρευνα αυτή δεν είχε τα επιθυμητά αποτελέσματα για το Υπουργείο Παιδείας, μιας και σε δείγμα 2.200 φοιτητών το 81% δήλωσε πως προτιμά το έντυπο βιβλίο από το ηλεκτρονικό. Σε κάθε περίπτωση, η δημοσίευση της έρευνας λειτουργεί ως έμμεση ομολογία του Υπουργείου Παιδείας ότι στοχεύει στην ολοκληρωτική κατάργηση του δωρεάν συγγράμματος.

Το Υπουργείο Παιδείας στην προσπάθειά του να εξασφαλίσει την άμεση επιβολή του μέτρου επιστρατεύει κάθε είδους εκβιασμό, φτάνοντας στο σημείο να απαιτεί από φοιτητές που πήραν παραπάνω συγγράμματα, να τα επιστρέψουν στους εκδοτικούς οίκους διαφορετικά δεν θα μπορούν στο εξής να πάρουν κανένα σύγγραμμα λόγω της διαγραφής τους από το σύστημα ηλεκτρονικής διανομής συγγραμμάτων «Εύδοξος».

Η εφαρμογή της εγκυκλίου στα πανεπιστήμια ισοδυναμεί στην πράξη με πλήρη παρακώλυση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Μεγάλη μερίδα των φοιτητών δεν έχει προμηθευτεί ακόμη τα απαιτούμενα συγγράμματα και οι καθηγητές είναι υποχρεωμένοι είτε να απαιτήσουν από τους φοιτητές την αγορά των συγγραμμάτων είτε να υποβιβάσουν το επίπεδο της διδασκαλίας τους αφαιρώντας μεγάλα κομμάτια της διδακτέας ύλης. Σε πολλά πανεπιστημιακά ιδρύματα (Νομική, Ιατρική) έχει παγώσει η ίδια η υποβολή δήλωσης μαθημάτων, αλλά και η διανομή των συγγραμμάτων, δεδομένου ότι οι πρόεδροι των τμημάτων βρίσκονται σε διαβουλεύσεις με το Υπουργείο Παιδείας, «ζητιανεύοντας» στην κυριολεξία συμπληρωματικά συγγράμματα, τα οποία κρίνονται αναγκαία για την επιστημονική έρευνα και την ακαδημαϊκή διδασκαλία.

Είναι ξεκάθαρο, πως η κατάργηση του δωρεάν συγγράμματος είναι πτυχή της καπιταλιστικής αναδιάρθρωσης στο χώρο της εκπαίδευσης, η οποία παίρνει στις συνθήκες της οικονομικής κρίσης τη μορφή της εφαρμογής ενός ιδιότυπου Μνημονίου στα πανεπιστήμια, τα οποία μέσα από τη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης θα αναγκάζονται να λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια εντείνοντας παράλληλα τους ταξικούς φραγμούς για τους φοιτητές που προέρχονται από εργατικές–λαϊκές οικογένειες. Ειδικότερα, η παροχή των συγγραμμάτων στα πανεπιστήμια συντελείται από μονοπωλιακούς εκδοτικούς ομίλους οι οποίοι υποκατέστησαν τα πανεπιστημιακά τυπογραφεία και θησαυρίζουν στις πλάτες των φοιτητών. Η συγκεκριμένη εγκύκλιος για τα συγγράμματα δεν μπορεί να ιδωθεί αποσπασμένα από την ευρύτερη κυβερνητική πολιτική η οποία περιστρέφεται γύρω από τις επιταγές του Μνημονίου και της τρόικα. Η κατάργηση του δωρεάν συγγράμματος, συνδέεται άμεσα με την εντολή που έχει δοθεί στα Υπουργεία να εξοικονομήσουν πόρους μέσα από την περιστολή των δημοσίων δαπανών για κοινωνικά αγαθά όπως είναι η παιδεία και η υγεία.

Δυστυχώς, όλοι αυτοί οι οποίοι κάνανε λόγο για εφαρμογή του μνημονίου στην εκπαίδευση, τώρα πια δικαιώνονται. Τα προβλήματα της καθημερινότητας θα ενταθούν ακόμα περισσότερο με την εφαρμογή του νόμου πλαισίου που εδώ και καιρό έχει στα σκαριά η κυβέρνηση και ο οποίος θα μετατρέπει τα πανεπιστήμια σε ανώνυμες εταιρίες, όπου τα εκπαιδευτικά προϊόντα θα αποπληρώνονται.

Δεν χωράει αμφιβολία, ότι η πάλη των φοιτητών ενάντια στην εκπαιδευτική πολιτική δεν είναι αποσπασμένη από την πάλη ενάντια στο Μνημόνιο. Το ίδιο το μεταβατικό πολιτικό πρόταγμα της δημόσιας δωρεάν παιδείας δεν είναι ανεξάρτητο από την πολιτική πρόταση της εργατικής κυβέρνησης και την υλοποίηση της μονομερούς διαγραφής του χρέους. Πολύ περισσότερο, όταν δημιουργείται η ταξική βάση συσπείρωσης για τη συγκρότηση ενός πανεκπαιδευτικού μετώπου που θα συνδέεται άμεσα με το εργατικό κίνημα και την αναγκαιότητα για την προβολή πρότασης πολιτικής διεξόδου από την οικονομική κρίση.